E-mail: info@specialmind.nl

Tel: 06 55142918

Special mind

Praktijk voor hooggevoelige kinderen

Relatie voeding en klachten

Voeding speelt een belangrijke rol in hoe je je voelt en heeft een relatie met lichamelijke en geestelijke klachten. Eten is iets wat we minimaal 3x per dag, zo niet 6x per dag doen. Dat betekent dat we meerdere keren per dag ons lichaam kunnen voeden of vullen.

Verkeerde voeding is een van de dingen die het lichaam interne stress geeft en dus meehelpt om prikkels in je lichaam op te bouwen. Het lichaam moet dan teveel energie besteden aan de vertering van het voedsel en het op peil houden van de bloedsuikerspiegel, waardoor het te weinig energie overhoudt om aan alle overige processen in ons lichaam goed draaiende te houden. De interne stress ontstaat doordat er veel afvalstoffen niet verwerkt kunnen worden en zich in het lichaam opstapelen. Dit maakt dat het lichaam niet in balans is.

Klachten van verkeerde voeding

Bij veel kinderen met ASS, ADHD of anders hooggevoelig zijn, zie je dan verschillende lichamelijke klachten of gedragsproblemen ontstaan. Het immuunsysteem functioneert minder goed, de bloedsuikerspiegel heeft veel pieken en dalen, de darmen kunnen al het voedsel niet goed verteren en kunnen je darmen 'lek' maken. De klachten die hieruit voorkomen zijn o.a. buikklachten, darmproblemen, een verminderde weerstand, astma, eczeem, allergie, (oor)ontstekingen, psoriasis, obstipatie of juist diaree, problemen met de schildklier etc. Naast deze lichamelijke klachten ontstaan er door de interne stress ook gedragsproblemen zoals bijv. geestelijke stress, verminderde concentratie, extra bewegelijkheid, hyperactiviteit, onverklaarbare vermoeidheid, slaapproblemen, tics die op overprikkelbaarheid duiden, angst gevoelens.

Interne stress

Interne stress kost het lichaam veel vitamines en mineralen. Lichamelijke en geestelijke klachten duiden erop dat de beschikbare vitamines en mineralen voornamelijk gebruikt worden om de stress hanteerbaar te houden. Dit bekent dat deze niet meer ingezet kunnen worden om processen in het lichaam goed draaiende te houden. Hierbij kan je denken aan o.a. je zenuwstelsel, je hersenen, de werking op je hart en bloedvaten, je energiehuishouding, je spijsvertering, je botgroei, je immuunsysteem en het verwerken van afvalstoffen. Hierdoor ontstaan er weer klachten. Dit houdt elkaar op een negatieve manier in evenwicht. Door o.a. supplementen in te zetten kan je dit proces weer de positieve kant op sturen en weer voor meer balans zorgen.

Het kan ook zijn dat je kind veel moeite heeft met eten waardoor hij/zij eenzijdig eet, heel weinig eet, afwisselend wel en niet wil eten, onverzadigbaar is of heel kritisch eet. Het eetgedrag van je kind kunnen we samen nader bekijken en zoeken naar een mogelijkheid om het probleem te verminderen. Voor deze kinderen levert het eten eigenlijk altijd (interne) stress op die vaak een negatieve invloed heeft op zijn gezondheid.

Wanneer je kind eetproblemen heeft ben je als ouder vaak al blij als hij iets eet. Het maakt dan eigenlijk ook niet meer uit wat. Ook gedragsproblemen kunnen er voor zorgen dat een ouder vaker over stag gaat om iets 'ongezonds' aan te bieden om ervoor te zorgen dat de rust weer even terug komt. Als ouder ben je dan eigenlijk aan het overleven en het geeft stress. Deze stress voelen de kinderen dan weer haarfijn aan en het cirkeltje is rond. Ze weten precies hoe ze jou moeten 'sturen' om te krijgen wat ze graag willen of juist niet willen.

Voedingsadvies

Om deze cirkel te doorbreken zullen zowel de ouder(s) als het kind aan de slag moeten, in de actie. Tijdens het intake gesprek komt meestal naar voren welke problemen er op het gebied van voeding zijn. In samenspraak bekijken wat de beste stappen zijn om te zetten. Een voedingsadvies eventueel aangevuld met supplementen kunnen zeker een bijdrage leveren aan het verminderen van de klachten en problemen. Ook geduld is hierbij belangrijk. Geduld vraag rust en ontspanning van zowel de ouder als het kind. Dit is eigenlijk een voorwaarde om gezamenlijk het probleem aan te pakken.

Wil je al een eerste stap zetten, ga dan met de rijtjes voedingsmiddelen hieronder aan de slag. Alles wat minder is, is minder en alles wat meer is, is toch maar meer.

Voedingsmiddelen die bij veel kinderen klachten geven zijn o.a:

  • granen (o.a. tarwe, spelt, rogge, haver)
  • melk / kaas
  • geraffineerde suikers (o.a. snoep, koekjes, frisdrank)
  • geraffineerde koolhydraten (o.a. witbrood, pasta, witte rijst, chips
  • teveel verkeerde vetten (teveel omega 6 vetzuren; o.a. zonnebloemolie, transvetten, maiskiemolie, tarwekiemolie)

Het is verstandig om van deze voedingsmiddelen minder te gaan eten of ze weg te laten.

Voedingsmiddelen die een positieve werking op het lichaam hebben zijn o.a:

  • * verse groente en fruit
  • * vezels uit lijnzaad, chiazaad, hennepzaad en kokosvezels
  • * voldoende water met mineralen (ongeraffineerd (keltisch)zeezout) drinken, 30 ml per 1 kilo lichaamsgewicht
  • * gebruik goede vetten (o.a. roomboter, kokosolie, olijfolie)
  • * eten van noten, zaden en pitten

Het is verstandig om van deze voedingsmiddelen meer te gaan eten.


Renske Bot